Dit zijn de 4 manieren om een freelancer te vinden

Jellow

De juiste freelancer vinden kan een moeilijke opdracht zijn. Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden om die zoektocht te vergemakkelijken. Maar welke is dan de beste keuze?

Eigen netwerk

Je zoektocht naar een geschikte freelancer begint best steeds in je eigen netwerk. Daar hoef je immers geen geld uit te geven aan een tussenpartij, maar kan je rechtstreeks mensen aanspreken waarvan je weet dat je hun oordeel kan vertrouwen. Misschien werkte je al eerder samen met freelancers en kan je hen vragen om gekwalificeerde collega's aan te raden. Misschien is het je eerste keer, maar ken je wel een paar professionele connecties die al een eigen netwerk aan freelancers hebben opgebouwd.

Ook wanneer niemand in je naaste omgeving een freelancer is of kent, kan je nog altijd beroep doen op je online sociale netwerken. Een bericht op Facebook of LinkedIn kan snel worden opgepikt en bij de juiste persoon terechtkomen. Vooral LinkedIn is geschikt vanwege zijn professionele karakter en het gemak waarmee je persoonlijke posts in de feed van anderen verschijnen.

Buiten de zone

In een ideale wereld zou je de geschikte kandidaat steeds via je persoonlijke of bedrijfsnetwerk terugvinden. Maar dat netwerk blijft natuurlijk altijd beperkt. Soms heb je nood aan een specifiek profiel, met gespecialiseerde kennis of uitgebreide ervaring binnen een bepaalde sector. Soms ben je gewoon benieuwd naar welke freelancers er zich buiten de grenzen van je persoonlijke bubbel bevinden.

Vandaag zijn er heel wat mogelijkheden om ook buiten je eigen netwerk naar freelancers te zoeken, elks met specifieke voor- en nadelen. Wij onderscheiden drie grote groepen: online marktplaatsen, tussenbureaus en freelanceplatformen.

Online marktplaats

Online marktplaatsen kunnen een mooie aanvulling vormen op je eigen netwerk. Als opdrachtgever betaal je er doorgaans weinig tot niks om een uitgebreide databank aan freelancers te kunnen inkijken. Op de doorsnee marktplaats zijn de profielen van de freelancers volledig zichtbaar en kan je zonder veel moeite een hele hoop potentiële kandidaten bereiken.

De handen vol

Maar de grootste troef van online marktplaatsen is ironisch genoeg ook hun grootste nadeel. Omdat hun persoonlijke gegevens er voor iedere schurk met een internetverbinding te grabbel liggen, kiezen veel freelancers ervoor hun meest gevoelige informatie niet te delen. Dat houdt in dat de gegevens die belangrijk zijn voor jou als opdrachtgever, zoals het tarief, de beschikbaarheid en de contactinformatie van de freelancer, vaak niet onmiddellijk beschikbaar zijn.

Om gericht naar de meest relevante freelancers te zoeken, ga je op een online marktplaats dus heel wat meer moeite moeten doen dan in je eigen netwerk. Want als freelancers niet meteen al hun gegevens delen, wordt het voor jou een pak moeilijker om in te schatten wie wel of wie niet geschikt is voor je opdracht.

Beeld je maar eens in. Je hebt een uitgebreide online marktplaats gevonden en komt een hoop freelancers tegen die op het eerste gezicht heel relevant lijken voor het profiel dat je zoekt. Omdat er bij iedere freelancer wel nog wat belangrijke gegevens ontbreken, stuur je naar elke kandidaat een berichtje om die informatie op te vragen. Op basis van de reacties die je krijgt, besef je dat een aanzienlijk deel van de freelancers niet geschikt is voor je opdracht. Als je die informatie al vanaf het begin had gehad, zou je geen tijd en moeite hebben verspeeld aan niet-relevante kandidaten.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat heel wat marktplaatsen die gratis zijn voor opdrachtgevers wel betalend zijn voor freelancers. Omdat die bedragen in sommige gevallen serieus kunnen oplopen, kiezen verschillende freelancers ervoor om de extra kost te compenseren door hun tarief te verhogen. Daarom zijn niet alle marktplaatsen die zichzelf als een gratis optie voorstellen effectief gratis: je betaalt er indirect voor via het verhoogde tarief van de freelancer.

Vacaturesites

Er zijn ook online marktplaatsen waar niet de opdrachtgever, maar de freelancer zoekende partij is. Die zijn beter bekend als vacature- of zoekertjessites. In plaats van zelf een ellenlange lijst aan freelancers te doorzoeken, plaats je er gratis of tegen betaling een omschrijving van je opdracht en wacht je tot de freelancers reageren.

En reageren zullen ze. Vacaturesites doen het zo goed omdat freelancers meestal een grotere motivatie hebben om naar opdrachten te zoeken dan opdrachtgevers naar freelancers. De kans is daarom groot dat je ook een heel aantal reacties zal binnenkrijgen van freelancers die niet de juiste kwalificaties hebben om je opdracht uit te voeren. Want niet geschoten is altijd mis, en heel wat freelancers solliciteren liever voor een opdracht die net buiten hun kunnen ligt dan dat ze het risico lopen er eentje mis te lopen.

Het plaatsen van de vacature mag dan wel moeiteloos verlopen, het doorzeven van alle reacties die je binnenkrijgt, vraagt dus heel wat tijd en energie. Net als bij de gewone online marktplaats spendeer je heel wat werkuren aan het elimineren van niet-relevante freelancers en niet aan het contacteren van geschikte kandidaten.

Zowel de online marktplaatsen als de vacaturesites bieden een goedkope manier om je zoektocht naar een freelancer verder te zetten, maar vragen een aanzienlijk deel van je tijd in de plaats. Wanneer je weinig budget hebt maar er niks mee inzit om wat extra moeite te doen, zijn beide opties een degelijke keuze.

Tussenbureau

Aan de andere kant van het rekruteringsspectrum bevinden zich de tussenbureaus. Tussenbureaus staan bekend onder verschillende namen, zoals intermediair, interimkantoor, detacherings- of consultancybureau. Hun werkwijze is simpel. Jij vertelt over je opdracht en het soort profiel dat je zoekt, en zij doen al het zware werk. Dat houdt in dat ze in hun eigen netwerk naar relevante freelancers zoeken, hen contacteren om de opdracht en hun beschikbaarheid te bespreken, en jou uiteindelijk de meest geschikte kandidaten op een schoteltje presenteren.

Mag het wat meer zijn?

Aan dat soort all-inclusive diensten is natuurlijk wel een flink prijskaartje verbonden.

De grote meerderheid van de tussenbureaus werkt volgens een marge- of commissiesysteem. Bovenop het uur- of dagtarief van de freelancer rekenen ze een percentuele marge die jij als opdrachtgever betaalt. Dat wil zeggen dat hoe langer je opdracht duurt of hoe meer freelancers je aanneemt, hoe meer geld je aan het tussenbureau moet afgeven. Het gemiddelde percentage dat de intermediairs aanrekenen, ligt tussen de 15 en 20 procent, maar er zijn ook bureaus die 40 procent of meer durven vragen in het geval van heel specifieke profielen.

Het gevaar van dat commissiesysteem is dat lang niet alle tussenbureaus transparant zijn in de marge die ze aanrekenen. Als opdrachtgever ontvang je dan enkel een factuur met het totaalbedrag op, maar je kan niet zien welk deel rechtstreeks naar de freelancer gaat en welk deel naar het bureau. Zo doen er sterke verhalen de ronde van freelancers wiens tarief naar beneden werd onderhandeld, terwijl het tussenbureau de opdrachtgever hetzelfde bedrag bleef aanrekenen.

De black box

Ook het zoekproces zelf is voor jou als opdrachtgever niet altijd even transparant. Intermediairs gaan uit van het black box-prinicipe: jij weet welke voorwaarden je als input hebt gegeven en welke freelancers het tussenbureau als output heeft geselecteerd. Maar wat je niet weet, is hoe de selectieprocedure zelf in zijn werk is gegaan. Hoewel je ervan mag uitgaan dat de medewerkers weten wat ze doen—de grote intermediairs hebben specialisten voor ieder vakgebied—heb jij geen zicht op de criteria waarop de selectie wordt gebaseerd.

Op die manier geef je dus heel wat controle uit handen. Je hebt natuurlijk nog altijd de eindbeslissing over welke freelancer je effectief aanneemt, maar je weet niet of er mogelijks nog andere interessante kandidaten waren die buiten de boot zijn gevallen.

Tussenbureaus zijn daarom vooral een geschikte keuze wanneer je weinig tijd hebt om zelf naar een een freelancer op zoek te gaan. Het werk uit handen geven is een mooie oplossing, maar je moet wel beseffen dat er dan ook een aanzienlijke vergoeding tegenover staat.

Freelanceplatform

Besloten online platformen zijn de meest recente ontwikkeling binnen de freelancemarkt. Ze proberen de elementen van de online marktplaatsen enerzijds en de tussenbureaus anderzijds met elkaar te verzoenen. Je behoudt de controle over het hele zoekproces zonder je blauw te betalen of te verdrinken in werklast.

Doe-het-zelf

De meeste platformen werken met een gesloten netwerk, een databank met freelancers die enkel beschikbaar is voor geregistreerde opdrachtgevers. In principe ziet die databank er hetzelfde uit als die van een intermediar, maar als opdrachtgever krijg je zicht op alle profielen in het netwerk en niet alleen degene die voor jou worden geselecteerd. Omdat gebruikers van een freelanceplatform steeds een geregistreerd account nodig hebben, kunnen freelancers ook zonder zorgen al hun gevoelige informatie op hun profiel invullen.

Aan de hand van filter- en sorteeropties kan je je zoekopdracht verfijnen om alleen de meest relevante freelancers in het netwerk te laten zien. Zo kan je gemakkelijk de kandidaten elimineren die niet voor je opdracht in aanmerking komen. Net als bij een online marktplaats laat een freelanceplatform je toe om rechtstreeks met je geselecteerde kandidaten te communiceren. Zo kan je openlijk je opdracht, de voorwaarden van jullie samenwerking of het tarief van de freelancer bespreken.

Loon naar werken

Omdat je met een freelanceplatform zelf de zoektocht naar een freelancer in handen neemt, betaal je ook geen woekerprijzen. De meeste platformen werken met een vaste maand- of jaarprijs voor het gebruik van de software. Dat wil zeggen dat je geen extra kosten betaalt voor een langere opdracht of om meerdere freelancers tegelijkertijd aan te nemen. Daarbij rekenen freelanceplatformen geen marges aan, wat wil zeggen dat de prijs van de opdracht volledig aan de freelancer zelf wordt uitbetaald.

Een freelanceplatform is de ideale oplossing als je efficiënt met je tijd en je geld wil omgaan. De moeite die je in je zoektocht steekt, leidt tot rechtstreeks resultaat en je houdt de controle over het volledige selectieproces.

Benieuwd hoe een freelanceplatform jouw zoektocht naar de meest geschikte kandidaat kan vergemakkelijken? Registreer je als opdrachtgever bij Jellow en ontdek de +35.000 freelancers in ons netwerk.

Tags: Inhuur - Opdrachtgever

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten