Een roerig 2022 loopt ten einde. Wellicht heb je voor de laatste weken van dit jaar bewust geen opdracht lopen. Je kunt deze tijd gebruiken om tot rust te komen, te reflecteren op je resultaten, je administratie op orde te brengen en je voor te bereiden op een goede start van het nieuwe jaar. Maar wat kun je als freelancer hier nu al aan doen? Ga aan de slag met onze 7 tips!
1. Geniet van de rust
Of het nu wel of geen bewuste keuze is om even geen opdracht aan te nemen. Voel je vooral niet schuldig of onrustig omdat je tijdelijk minder werk om handen hebt. Gun jezelf de rust en focus je op de mogelijkheden die deze periode biedt in plaats van te kijken naar wat je mist.
Blik bijvoorbeeld terug op het afgelopen jaar: wat ging er goed in jouw onderneming en wat kon beter? Wat wil je absoluut niet meer doen (qua opdrachten, opdrachtgever, werkzaamheden, …) en wat juist wel? Schrijf ze op. Welke doelen kan je stellen om ook in het komende jaar te blijven groeien?
2. Werk je administratie bij
Misschien een minder leuke tip, maar wel belangrijk! Want terwijl je je administratie bijwerkt, evalueer je ook meteen de efficiëntie van je aanpak. Kan je ergens slimmer, nauwkeuriger of sneller te werk gaan? Nu is het moment om met andere methodes te experimenteren zodat je later tijdens een drukke periode op volle efficiëntie kan werken.
We hebben hier eerder een handig blog overgeschreven: “Je financiële administratie eenvoudig op orde? 5 tips van een freelance virtual assistant”
3. Verbeter je online zichtbaarheid
Update je LinkedIn-profiel en blaas eventueel andere socialemedia-kanalen nieuw leven in. Maar voel je zeker niet verplicht om op alle sociale media aanwezig te zijn. Het is doorgaans doeltreffender om één kanaal uit te kiezen waar je tijd en moeite in wil steken. Kies daarom een platform dat aansluit bij de diensten die je verleent. Je gaat meer baat hebben bij een actief Instagram-account als freelance fotograaf dan als freelance boekhouder.
Sociale media zijn de ideale manier om jouw verhaal naar de buitenwereld te communiceren, zij het via blog, vlog of podcast. Foto en video doen het vaak goed online en leveren gewoonlijk meer interactie op dan enkel tekst. Laat zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied en maak het gemakkelijk voor potentiële opdrachtgevers en andere professionals om met jou in contact te komen.
In onze blog “Hoe ziet jouw Personal Branding eruit?” lees je wat je direct kunt doen om je online zichtbaarheid als freelancer te verbeteren.
4. Maak jezelf bekend bij opdrachtgevers
Voormalige en potentiële nieuwe klanten laten weten dat je beschikbaar bent voor een opdracht hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Stuur ze simpelweg een mail met een heldere en pakkende boodschap waarin je duidelijk maakt dat je beschikbaar bent en nog op zoek bent naar werk. Kom origineel uit de hoek en stuur je voorgaande opdrachtgevers een kleinigheidje op. Of nodig hen gewoon eens uit om een koffie te gaan drinken, misschien vinden ze een informeel gesprek juist aangenaam.
5. Breid je netwerk uit
Schrijf je bijvoorbeeld in voor een netwerkevent voor freelancers in je buurt of organiseer er zelf een. Of je nu kiest voor een ontbijtsessie of een afterworkdrink, contact leggen met andere freelancers is altijd handig. Dit opent ook deuren naar nieuwe opdrachtgevers. Zo ontdek je nieuwe tools die je kunnen helpen met het onderhouden van je onderneming of hoor je welke bedrijven nog op zoek zijn naar een specifiek profiel.
6. Vergroot je kennis
Deze periode is ook het ideale moment om jezelf te ontwikkelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Verdiep jezelf in vakliteratuur, volg webinars en verbeter je kennis. Hoewel ontwikkeling en zelfontplooiing continu is, is deze laatste weken van 2022 een goede aanleiding om aan jezelf en je vakkennis te werken
Je kunt natuurlijk ook schaven aan je pitch, je portfolio en je offerte. Voor dat laatste hebben we een uitgebreid blogartikel gepubliceerd dat je helpt om zelf een winnende offerte op te stellen.
7. Update je profiel en beschikbaarheid op freelance platformen
Om klaar te zijn voor het nieuwe jaar is het ook slim om je profiel op freelance platformen als Jellow up to date te houden. Met een actueel en actief profiel heb je een voorsprong. Waar moet je dan aan denken?
- Start met het actualiseren van je werkervaring en opleidingen in je profiel.
Houd je uurtarief bij. Heb je je tarief verhoogd i.v.m. de inflatie? Goed om dit door te voeren, zodat je uiteindelijk niet voor moeilijke onderhandelingen komt te staan
Heb je recent een toffe opdracht afgerond? Vraag je opdrachtgever om een inhoudelijke review of referentie.
Geef je beschikbaarheid aan voor de komende periode. Dit kan belangrijk zijn in de selectie voor opdrachtgevers.
Met deze tips zorg je er voor dat je in 2023 uitgerust en met vertrouwen van start gaat.