In de gig economy is het zaak om je niche te vinden. Wanneer je pas begint als freelancer, en je hebt nog een hele (al dan niet nieuwe) carrière voor je, kies je er ook het best eentje waarin een beetje groei zit. Zoals een van deze vijf.
1. (Digitale) marketing
De meeste bedrijven hebben de knepen wel beet om zichzelf in de markt te zetten via de bestaande kanalen. Maar het digitale veld is nieuw, kolossaal groot, volop groeiend en constant in beweging. Niet voor niets zijn marketeers met kennis en ervaring in de digitale wereld vandaag zo gegeerd dat ze de projecten voor het oprapen hebben. Zeker bij merken die een jong publiek (willen) aanboren, is zo'n digitale marketeer onontbeerlijk.
2. Tech evangelist
Blockchain, AI, robotica, augmented en virtual reality: er komt een schokgolf van nieuwe technologieën op ons af en het is vandaag nog niet zo duidelijk wat precies hun competitieve voordeel voor bedrijven zal zijn. Iemand die dat wel inziet en de voordelen van die nieuwe technologie kan uitleggen voor specifieke sectoren of bedrijven, komt gemakkelijk aan de bak als freelancer. Ze noemen zichzelf traditioneel 'consultant' of 'evangelist', maar voel je vrij om jezelf een originelere titel te geven: die blijft namelijk hangen. Belangrijk is natuurlijk wel dat je de technologie die je gaat prediken door en door kent, en dat je enige nieuwsgierigheid aan de dag legt om de voordelen ervan te koppelen aan wat het bedrijf in kwestie nodig heeft.
3. Recruiting
Een bedrijf dat volop in de groei zit, heeft meestal zijn eigen recruiter in huis. Het is aanwerving nummer drie tot vijf in een jonge start-up die snel schaal wilt maken. Maar gevestigde ondernemingen leggen meestal een gezapiger groeiparcours af, en hebben ook sporadisch iemand nodig die nieuwe kandidaten aanreikt: wanneer ze een nieuwe markt willen betreden bijvoorbeeld, of wanneer ze een medewerker met een heel gespecialiseerd profiel nodig hebben. Een goede freelancerecruiter neemt de bedrijfsleider dan heel wat kopzorgen uit handen: hij grijpt in zijn brede netwerk van professionals die actief of latent op zoek zijn naar een job, en speelt een belangrijke rol in de screening.
4. Storytelling
Moderne bedrijven willen, los nog van het publiek dat ze ertoe willen aanzetten om hun producten of diensten te kopen, hun verhaal kwijt aan de buitenwereld. Via sociale netwerken, een eigen blog, een eigen videokanaal, enzovoort: de mogelijkheden om als bedrijf of merk je eigen verhaal neer te zetten zijn, in de gedigitaliseerde wereld van vandaag, bijna eindeloos. Alleen is er iemand nodig om dat verhaal ook te vertellen. Een storyteller of digital creative is daarom een creatieve én technische duizendpoot, die zich uit de slag kan trekken als blogger, impactvolle socialmediaposts kan uitsturen, foto's kan maken en een webfilmpje kan opnemen en monteren.
5. Opleiding
Opleiding is, naast informatica, een van de oudste en bekendste beroepspistes waarin freelancers het goed doen, maar het wint de afgelopen jaren alleen nog maar meer aan belang. Dat komt natuurlijk door de doorbraak van levenslang leren: met schoolse kennis springt een professional niet ver meer in de wereld van vandaag. Iedereen leert, op verscheide momenten in zijn carrière, nieuwe kennis en vaardigheden aan. En dan zijn trainers in eender welk veld dus nodig om hen die kennis bij te brengen of ze te helpen bijspijkeren.
Kan jij je als freelancer terugvinden in één van deze branches? Registeer je gratis bij Jellow en word snel verder geholpen met je zoektocht naar opdrachten!