Hoe vind ik freelance opdrachten?

Jellow

Starten als freelancer is niet altijd even gemakkelijk. Je moet op zoek gaan naar bedrijven die jouw specifieke expertise en hulp kunnen gebruiken. Wanneer je een profiel hebt waar veel vraag naar is – PHP-developer bijvoorbeeld, of een andere functie met geslepen IT-vaardigheden – zal die zoektocht waarschijnlijk een stuk vlotter verlopen dan in andere sectoren. Maar niets is onmogelijk en er zijn opdrachten voor iedere freelancer: van yoga-instructeur tot hondenwasser. Waar vind je dan de bedrijven die jouw hulp nodig hebben?

De meest voor de hand liggende locaties zijn waarschijnlijk online marktplaatsen. Wanneer je via Google naar vacatures, opdrachten of projecten voor freelancers zoekt, kom je er meteen een heleboel tegen. Dat grote aanbod is handig, maar de kans is reëel dat je je al op de meeste marktplaatsen hebt geregistreerd en nog altijd niet de opdrachten ontvangt die je wil. Plaats je daarom eens in de schoenen van een opdrachtgever: hoe zou jij op zoek gaan naar een freelancer?

Zichtbaarheid is key

Als eerste is het belangrijk dat opdrachtgevers jou kunnen vinden. Waarom moet Mohammed naar de berg gaan als je de berg ook naar Mohammed kan laten komen? Leg offline contacten, op netwerkevents en congressen, maar zorg ook voor je online zichtbaarheid. Je kan jezelf voorstellen bij zoveel potentiële klanten als je wil, maar als ze je daarna niet kunnen terugvinden op het overgesatureerde internet is het ook verloren moeite. Een eigen website is een baken in de zee van digitaal verkeer, maar met een uitgebreid profiel op sociale media kan je ook al ver komen.

Stel je voor: je hebt via via gehoord dat er een nieuwe cocktailbar-slash-kattencafé in je stad opent. Als liefhebber van mojito’s en pluizige beesten heb je allicht meteen interesse, maar waar ga je op zoek naar meer informatie? Online natuurlijk! Gelukkig heeft Bitters+Bites een uitgekiende online strategie en kom je na enkele seconden zoeken op Google en Facebook op hun website en socialemediaprofiel uit. Zo moet het voor jou als freelancer ook werken!

Daarnaast is het belangrijk dat de informatie die online over jou te vinden is, ook eenduidig en correct is. Voordat je jezelf begint te verkopen op het internet is het dus van belang om voor jezelf de drie W’s te bepalen: wie je bent, wat je wil uitstralen en welke diensten je kan leveren. Denk ook goed na over welke opdrachten jij graag wil ontvangen. Wanneer je voor jezelf hebt duidelijk gemaakt wat je belangrijk vindt, kan je je op dezelfde manier op het internet profileren.

Wees dus altijd duidelijk en specifiek in je taalgebruik. Als je je te algemeen voorstelt, loop je het risico dat je opdrachten ontvangt waar je eigenlijk geen interesse in hebt of erger, waar je niet genoeg ervaring voor hebt. Het zou jammer zijn mocht je het werk niet met volle goesting kunnen uitvoeren of de tijd van jezelf en de potentiële opdrachtgever verdoen. Specifieke kennis en vaardigheden vermelden, is dus een groot pluspunt: spin een rode draad van wie je bent en wat je kan die terugkomt in alle informatie die jij communiceert. Niet enkel in de tekst die je schrijft, maar ook in de beelden die je gebruikt en in de algemene uitstraling van je profiel of website. Wanneer het totaalplaatje klopt, kan de opdrachtgever een correct beeld van je vormen en komt hij of zij niet voor een verrassing te staan wanneer je eens afspreekt.

Je vaardigheden in de verf zetten

Wat je kan helpen bij je online uitstraling is bijvoorbeeld een portfolio of aanbevelingen van bedrijven waar je al mee hebt samengewerkt. Een online portfolio waar jij al je projecten in voorstelt, kan voor een potentiële opdrachtgever de doorslaggevende factor zijn om jou als freelancer aan te nemen. Omdat je je werk in detail kan afbeelden, verklaren of demonstreren – afhankelijk van de sector waar je in werkt – geeft een portfolio een pak meer context dan wanneer je je opdrachten enkel kort op je cv vermeldt. Zo hebben je klanten een beter beeld van welk vlees ze in de kuip hebben.

Naast het tonen van je eigen werk kan een aanbeveling van een (ex-)opdrachtgever natuurlijk ook een flinke meerwaarde voor je imago betekenen. Positieve feedback van andere – liefst grote of bekende – bedrijven doet je betrouwbaarheid flink stijgen en kan net datgene zijn wat potentiële klanten over de streep trekt. Een aanbeveling is snel geschreven, maar kan een enorme impact hebben op je online uitstraling. Wees dus niet bang om een voormalige klant om commentaar te vragen die je op je website kan vermelden. In contact blijven met je ex-opdrachtgever is sowieso slim als je weet dat ze in de toekomst ook nog freelancers nodig zullen hebben.

Merk je dat je weinig bezoekers hebt op je website of sociale media? Dan is het tijd om de grove middelen in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een leuke video waarmee je (op kleine schaal) viraal wil gaan, een interview met een bekende persoon uit je vakgebied of een e-book over een onderwerp waar jij veel verstand van hebt. Waar het om draait is dat je origineel uit de hoek kan komen terwijl je relevant blijft voor je vakgebied. Al kan je met een video waarin je Frank Deboosere leert kunstschaatsen waarschijnlijk veel mensen bereiken op sociale media, als je een freelance webdesigner bent, ga je er niet meteen nieuwe klanten aan overhouden.

Het voordeel van connecties hebben

Wees niet bang om je eigen netwerk te raadplegen in je zoektocht naar freelance opdrachten. Sociale media zoals Facebook en LinkedIn zijn speciaal gecreëerd om dat netwerk te onderhouden en uit te breiden. Daarnaast bestaan er op Facebook ook verschillende groepen die zich specifiek op freelancers richten, zoals Freelancers in Belgium. Het voordeel van dit soort groepen is groot: de leden delen kennis, bieden leuke werkruimtes aan en stellen opdrachten voor. Niemand zegt dat je netwerk enkel kan bestaan uit mensen die je persoonlijk kent, toch?

Alhoewel het belang van online zichtbaarheid en connecties duidelijk groot is, mogen we de impact van face-to-face netwerken natuurlijk ook niet onderschatten. Iemand in de lijve ontmoeten, geeft in de meeste gevallen toch een completer beeld dan wanneer je enkel via mail of sociale media iemand kan bereiken. Netwerken hoeft niet enkel op congressen of netwerkevents te gebeuren, zelfs in de fitness kan je mensen ontmoeten die jou aan een opdracht kunnen helpen. Zorg er wel voor dat wat je over jezelf vertelt in lijn ligt met het beeld dat je online ontwikkelt.

Je kan er eventueel voor kiezen om een tijdje in een kantoor of co-working space te werken waar andere freelancers en start-ups zitten: gemakkelijk om nieuwe contacten te leggen en te leren hoe anderen zichzelf verkopen. in een gedeelde werkruimte zitten kan inspirerend werken, zeker wanneer je kennis en informatie met elkaar deelt. Zo leg je contacten en maak je meer kans op nieuwe opdrachten terwijl je werkt: slim!

Tags: Freelance Jobs - Freelance Opdrachten - Freelancer

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten