Freelancen wint steeds meer aan populariteit: de afgelopen twee jaar steeg het aantal freelancers in België maar liefst met dertien procent! Die groei is zeker positief, maar ze houdt ook bepaalde risico's in. Want hoe meer freelancers er zijn, des te groter wordt je concurrentie.
Om niet te verdwijnen in die zee aan gelijkaardige profielen is het belangrijk dat je aan je zichtbaarheid werkt. Die zichtbaarheid begint doorgaans binnen je persoonlijke netwerk, maar komt vandaag pas echt tot bloei op het internet. Via freelanceplatformen en sociale media kan je op een goedkope manier je draagwijdte vergroten en opdrachtgevers bereiken die ver buiten je eigen netwerk liggen.
Een website is niet per se onmisbaar als je online gevonden wil worden, maar het is geen slecht idee om al je gegevens op één plaats te bundelen. Zo vermijd je dat Instagram of LinkedIn je content in de toekomst onbeschikbaar maakt en is het nog gemakkelijker om er je eigen stempel op te drukken.
Er zijn een aantal essentiële elementen die zeker niet op je website mogen ontbreken:
- De 3 W's
De belangrijkste informatie die je als freelancer op je website moet hebben staan, is ongetwijfeld wie je bent, wat je doet en welke soort opdrachten je wil ontvangen. Wanneer opdrachtgevers naar een freelancer zoeken, zijn je vakgebied en specialisatie cruciale factoren. - Social proof
Positieve reacties van voormalige opdrachtgevers kunnen een enorme boost geven aan je betrouwbaarheid ten opzichte van nieuwe klanten. Wanneer ze zien dat anderen tevreden zijn over het werk dat je levert, is voor hen het risico minder groot om jou ook in te huren. - Portfolio
Een portfolio geeft een overzicht van de meest prestigieuze projecten die je tot een goed eind hebt gebracht. Potentiële klanten krijgen zo een gedetailleerd beeld van je competentie als freelancer en weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben. - Persoonlijkheid
Jij bent ongetwijfeld niet de enige freelancer in je vakgebied die een website onderhoudt, dus is het belangrijk dat jij je kan onderscheiden van de rest. Laat daarom je persoonlijkheid doorschijnen in het taalgebruik en het design dat je op je website hanteert. - Contactgegevens
De reden dat je een website begint is om meer opdrachten te ontvangen. Dat gaat natuurlijk niet als potentiële opdrachtgevers je niet kunnen bereiken. Duidelijke contactgegevens zijn dus een absolute must!
Ook al slaag je erin om al die elementen bij elkaar te brengen, wil dat nog niet zeggen dat je veel bezoek zal krijgen van geïnteresseerde opdrachtgevers. Om je wat inspiratie te geven, gingen we op zoek naar freelancers die origineel uit de hoek komen om hun persoonlijke websites dat tikkeltje interessanter te maken.
Nico Csanyi: Grote verwachtingen
De website van Nico, een freelance crossmedia designer, is verfrissend simpel en doet denken aan het minimalistische design van Apple-producten. Door afbeeldingen op te roepen van Skype calls en persoonlijke chatgesprekken stimuleert de website je op subtiele wijze om contact op te nemen.
Onderaan zijn website geeft Nico een overzicht van alle disciplines waarin hij gespecialiseerd is. Door de specifieke programma's te tonen waar hij mee werkt, slaagt Nico erin om zijn werkwijze heel concreet duidelijk te maken. Zo weten geïnteresseerde opdrachtgevers meteen of zijn ervaring aansluit bij die van het bedrijf.
Magali De Reu: De personal touch
Magali is als freelancer van veel markten thuis: van copywriting tot thought leadership en video- en podcastproductie. Om die veelzijdige focus juist weer te geven, schiet een website met een enkele pagina waarschijnlijk te kort. Magali plaatst haar specialisaties op aparte pagina's zodat de nodige informatie voor opdrachtgevers gemakkelijk terug te vinden is.
Naast een duidelijke structuur bezit de website ook een stevige portie persoonlijkheid. Op elke pagina staan korte handgeschreven opmerkingen die duidelijk maken dat Magali professioneel is, maar niet overdreven serieus. Op haar over-mij-pagina staat zelfs een interactieve 'alfabetroulette' die voor iedere letter die je typt een van Magali's eigenschappen weergeeft.
Robert Vaida: Blijf in thema
De website van Robert—alias CodeMaster—is een streling voor het oog. De naam en het logo van zijn onderneming zijn een rechtstreekse verwijzing naar de typische kungfumeesters uit martialartsfilms. Het is dan ook niet meer dan logisch dat iedere pagina opent met een venstervullende animatie van een idyllisch oosters landschap, toch?
Als wijze sensei legt Robert op de homepage van zijn website zijn werkproces bloot: van idee tot ontwerp tot eindproduct. Als je doorklikt naar zijn portfolio ontdek je hoe hij zijn projecten organiseert en kan je zelf zijn prototypes testen.
Patrice Boone: Het goede voorbeeld
Patrice werkt als marketing consultant en helpt bedrijven om meer kwalitatieve leads binnen te halen. Een van zijn specialisaties is SEO of search engine optimization: het optimaliseren van je website om gemakkelijker gevonden te kunnen worden in de organische zoekresultaten van Google.
Er zijn veel freelance marketeers die beweren SEO-experts te zijn, maar Patrice voegt de daad bij het woord. Wanneer je 'freelance marketeer' als zoekterm in Google ingeeft, komt zijn website na alle marktplaatsen en freelanceplatformen als eerste aan bod. Daarnaast deelt hij ook een stuk van zijn kennis via een blog die hij op zijn website onderhoudt.
Senne Torfs: Less is more
Senne werkt als front-end developer. Dat betekent dat hij zich bezighoudt met de gebruikerskant van web- en app-development. Geen oppervlakkige tierlantijntjes, lange teksten of uitgebreide navigatiemenu's, maar een ingetogen design waar geen onduidelijkheid achter kan schuilen. De essentiële informatie is duidelijk aanwezig: wie Senne is, wat hij doet en hoe je hem kan bereiken.
Toch geeft de website geen indruk van een gebrek aan vakkennis: de uitgesproken blauwe achtergrond en het sierlijke lettertype bevestigen dat dit een bewuste eenvoud is. Ook de initialen in de linkerbovenhoek verbergen een aanwijzing. Wanneer je er met je muis over hovert, spellen ze Sennes volledige naam.