Hoe je je niche vindt als freelancer

Jellow

Als freelancer zorg je voor je eigen inkomen. Wanneer je werkt verdien je geld, wanneer je niet werkt verdien je niets. Het lijkt dus logisch om te denken dat je zoveel mogelijk verschillende kennis en vaardigheden moet hebben om aan zoveel mogelijk opdrachten te geraken.

Ook al is deze opvatting niet per se onwaar, in de meeste gevallen is het effectiever om te focussen op één specialiteit, of beter gezegd je eigen niche.

Wat bedoelen we nu net met een niche? Een niche is je eigen unieke specialiteit, datgene wat je onderscheidt van andere freelancers. Je kan dit ook voor een deel zien als het vakgebied waarin je actief bent. De ene is gespecialiseerd in IT, de andere werkt in marketing, nog een andere is designer. Maar tegenwoordig ontwikkelen niches zich naar superniches, wat meer specifiekere vakdomeinen zijn. Zo focussen sommige marketeers zich enkel op het SEO-luik en heeft een deel van de developers enkel kennis van de programmeertaal PHP. Bepaalde copywriters hebben ook een neus voor design, en het is perfect mogelijk dat een freelance vertegenwoordiger enkel huishoudproducten wil verkopen.

Door een superniche onderscheid je je nog meer van het steeds groter wordend aanbod van freelancers. Het is dan ook essentieel om je te verkopen aan toekomstige opdrachtgevers en te timmeren aan je personal branding. Opdrachtgevers weten zo exact wat ze aan je hebben. Hoe meer je je eigen zijn en kunnen benoemt, hoe professioneler en geïnformeerder je overkomt naar de buitenwereld. Wat niet wil zeggen dat je dat niet bent als je je freelancerschap hebt gebouwd rond verschillende skills en specialiteiten, maar het kan wel sterk in je voordeel spelen. 

Of je nu net af de schoolbanken bent en meteen wilt starten met freelancen, of je na enkele jaren in loondienst zelfstandige wilt worden, nadenken over je niche is voor iedereen een goede zaak.
Ja, zelfs als je al een hele tijd als freelancer actief bent.

Waarom zou je een niche kiezen? 

1. Specifieke focus bij de zoektocht naar opdrachten

Een niche kiezen zorgt ervoor dat je een beter en helder zicht hebt op het soort opdrachten dat binnen jouw domein valt. Je kan veel gemakkelijker het kaf van het koren scheiden en je enkel focussen op de opdrachten die je kan en wil doen.

2. Profileer jezelf als een specialist in je vak     

Sommige opdrachtgevers zullen sneller geneigd zijn om te kiezen voor freelancers die gespecialiseerd zijn in exact de skill die zij zoeken dan iemand die een beetje ervaring heeft in verschillende domeinen.

Stel, je bent de eigenaar van een keukenwinkel en je zoekt een freelancer die een e-mailcampagne voor je kan opzetten. Welke copywriter zou je contacteren?

Freelancer 1: "Ik ben een freelance marketeer die je kan helpen met verschillende domeinen in marketing, zoals advertenties, SEO en e-mails."

Freelancer 2: "Ik ben een freelance e-mailmarketeer die volledige e-mailmarketingcampagnes opzet van A tot Z."

3. Online zichtbaarheid vergroten 

Weten welke service je aanbiedt en verkoopt zal je vooruit helpen in het werken aan je online brand. Laat het terugkomen in je functietitel, de domeinnaam van een eventuele website, en hoe je jezelf omschrijft. Dit is ideaal om jezelf in de markt te zetten én beter gevonden te worden in zoekmachines. Heb je nog geen eigen online plek op het web? Hier vind je inspiratie voor je freelancewebsite.

Hoe zoek en vind je je niche? 

Hoe begin je er nu concreet aan? Waarschijnlijk heb je al wel een idee rond welk domein je je freelancebusiness wil opbouwen. De sleutel tot een succesvolle zoektocht naar je eigen niche is de combinatie van je ervaring, interesses, vaardigheden en de markt. 

Michael Hyatt, gerenommeerd blogger over onder andere leiderschap, schreef in zijn blog het volgende: "If you have passion and competence without a market, you don't have a calling. You have a hobby. If you have passion and a market witthout competence, you don't have a calling. You have a failure. If you have competence and a market without passion, you don't have a calling. You have boredom." 

Venndiagram niche

1. Bouw op je ervaring

Start bij het zoeken naar je eigen niche met een kleine zelfevaluatie en -reflectie. Neem je eigen cv eens vast en denk terug aan voorbije opdrachten en jobs en lijst voor jezelf enkele zaken op. De positieve feedback die je hebt gekregen, de opdrachten waarbij je de meeste complimenten kreeg en de zaken waar je zelf tevreden over was. Loopt er een rode draad doorheen deze projecten en opdrachten? Dat zou jouw niche kunnen zijn.

Heb je nog geen (relevante) ervaring? Er bestaan enkele online programma's zoals een cv screener, die letterlijk je cv scant en bepaalde jobs aan je voorstelt die overeenkomen met je skills. Een voorbeeld daarvan is Jobscan

Blijf ook steeds je skills bijschaven. Je hoeft geen senior in je vak te zijn, maar je moet in enige zin wel bereid zijn om je skills uit te breiden. In dit digitale tijdperk vind je bijna alles online: met de hulp van podcasts, tutorials en online artikels blijf je gemakkelijk up-to-date. Sparren met andere freelancers kan ook geen kwaad, zo kan je je mening over bepaalde zaken vragen in Facebookgroepen zoals Freelancers In Belgium.

2. Doe wat je graag doet

Wat krijg je 's ochtends uit bed? Bij welke soort opdrachten verlies je snel de tijd uit het oog? Een mens spendeert tijdens zijn leven gemiddeld zo'n 84.600 al werkend, dus het is belangrijk dat je probeert iets te doen wat je graag doet. 

Je enthousiasme en passie kan ook enkel in je voordeel werken bij het zoeken naar nieuwe klanten. Win-win!

Naast het nadenken over wat je graag doet, kan je ook keuzes maken in het soort opdrachtgever. Misschien zijn er bepaalde sectoren waar je absoluut niet voor wil werken, of producten waar je enthousiast over bent en dus ook opdrachten zou voor willen uitvoeren. 

3. Onderzoek de markt 

Natuurlijk is het mogelijk dat je dolgraag nieuwe ijssmaken zou willen testen, maar de kans dat een opdrachtgever je voor dit soort opdracht contacteert is, jammer genoeg, relatief klein. Dromen mag, maar realistisch blijven is de boodschap! Hoe groot je passie en interesse ook is, als er geen vraag naar is op de markt zullen de nodige opdrachten en centen ook wegblijven.

Hoor eens rond in je omgeving of bij concullega's, hoe ondervinden zij de markt? Naar welke functies is er veel vraag? Welke skills missen er momenteel nog of specialiseren freelancers zich nog te weinig in? Op het wereldwijde web vind je ook enkele gratis tools waarmee je een zoekwoordenonderzoek kan doen. De Google Ads Keyword Planner, Wordtracker of Google zelf helpen je al een heel eind op weg. Op deze manier zie je in één oogopslag op welke soort freelancejobs vaak wordt gezocht. 

 

Als beginnende freelancer is het natuurlijk logisch als je iets algemener begint om het freelanceschap (en je eigen skills) te exploreren. Hoe meer ervaring je opdoet, hoe meer je te weten zal komen waar je passie en skills liggen en je dus ook je unieke niche vindt. Daarnaast verandert de industrie constant, dus is het perfect mogelijk dat naarmate je jaren als freelancer verstrijken, ook je niche mee verandert. 

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten