Welke verdienmodellen zijn er als freelancer?

Freelancen op projectbasis of met uurtarief?

Jellow

Werk je met een uurtarief, dagtarief of juist met een fixed fee of projectttarief? Doe jij het anders en heb je jouw verdiensten in staffels of via een abonnementsvorm ingedeeld? Als freelancer is het de moeite waard om uit te rekenen hoe je je geld wilt verdienen.

 

Freelance verdienmodellen op een rij

Welke freelance verdienmodellen zijn er en hoe kom je erachter welk model past bij jouw specialisme en de sector waarin je werkzaam bent? Welke verdienmodellen worden nú het meest gebruikt door freelancers?

Uurtarief
Veel freelancers werken met een uurtarief, een vastgesteld bedrag voor een bepaalde dienst. Dit is best overzichtelijk, want de klant weet vooraf precies wat hij/zij per maand kwijt is. De klant zal jouw dienst dan ook gaan vergelijken met andere freelancers.

Uiteraard zoeken klanten resultaat. Ze kunnen minder goed inschatten waar je hoeveel tijd aan besteedt en hoeveel tijd er nog beschikbaar is in de maand. Overzichtelijke administratie en verantwoording van je geïnvesteerde tijd zijn hierbij van groot belang. Stel je hierop in, omdat communicatie cruciaal is.

Dagtarief
Als freelancer kan het lonen om jezelf enkel per dag te verhuren aan de klant. Dit levert focus en duidelijkheid op. Dagtarief komt redelijk overeen met het principe van uurtarief. Een dagtarief hoeft echter niet per sé 8 x uurtarief te zijn. In Nederland wordt een dagtarief overigens weinig gebruikt, in tegenstelling tot België.

Fixed fee-model/Projecttarief
Met een fixed fee-model staat de beloning voor je freelance dienstverlening vast, ongeacht de opdrachtduur, gewerkte uren en gemaakte kosten. Hierdoor verloopt de onderhandeling sneller. Jouw klant betaalt jou een vast bedrag en jij verricht voor dat vaste bedrag een vaste hoeveelheid werkzaamheden.

Dit verdienmodel zie je vaker terugkomen bij een project binnen een vaste duur of een vastgestelde uitkomst.

Staffels
Sommige freelancers werken op basis van staffels. Staffel is een term die wordt gebruikt voor het toekennen van korting op prijzen op basis van grotere afname. Zo is de klant naar rato goedkoper uit bij afname van meer diensten of uren dan bij afname van minder diensten of uren.

Abonnement
Als freelancer kun je jouw beschikbaarheid voor een opdrachtgever ook aanbieden in abonnementsvorm. Dit is een optie wanneer je graag snelle kleine klussen doet gedurende een langere periode. Je bent hierbij flexibel in het indelen van je tijd en je bent tegelijkertijd inzetbaar voor meerdere opdrachtgevers. Als bijvoorbeeld een freelance virtual assistant, webmaster of boekhouder is dit verdienmodel mogelijk interessant, omdat je hiermee over een langere periode verzekerd bent van inkomsten vanuit meerdere klanten.

Welk verdienmodel kies je als freelancer

Als freelancer is je tijd een schaars goed. Als je in een opdracht een klant helpt met je freelance diensten, dan kun je die tijd maar één keer besteden. Dit is dan ook minder schaalbaar. Om op te schalen kun je wel je tarieven verhogen of meer gaan werken, maar je keuze blijft beperkt. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Wil je echter meer uit je tijd halen, dan is het belangrijk om je verdienmodel hier ook op aan te passen.

Als freelancer is het goed om je in te leven in je klant. De opdrachtgever heeft een opdracht, waarin hij/zij bijvoorbeeld een probleem wil oplossen, een project wil starten of ROI wil verhogen. Als je werkzaam bent in een specifieke branche dan zijn daarin vaak al bepaalde modellen gangbaar.

Zo zie je bijvoorbeeld binnen marketing dat een samenwerking op basis van fixed fee, uurtarief of resultaat veel voorkomen. Opdrachtgevers zijn het dan ook gewend om hiermee te werken. Binnen de salesbranche zie je dat staffelvergoedingen dan weer wat vaker terugkomen. Binnen design wordt dan weer vaker met een projecttarief gewerkt, waarbij de freelancer betaald wordt voor de oplevering van een project.

Drie freelancers in een co-working space

Kies je voor het gangbare verdienmodel binnen jouw sector, dan zit je altijd goed. Dit biedt namelijk wel wat voordelen. Zo voorkomt het onduidelijkheid in het maken van samenwerkingsafspraken met de klant, zorgt het ervoor dat verwachtingen helder zijn en neemt het discussie weg bij facturatie en administratie.

Als freelancer wil je niet altijd maar concurreren op kostprijs. Dat is een race to the bottom en dat doet geen recht aan je waarde: je kennis en ervaring die je hebt opgebouwd en nog steeds opbouwt. Heb je echter een goede reden om een ander verdienmodel te verkennen, dan is het wijs om niet ineens 100% over te gaan. Dat kan (tijdelijk) risicovol zijn voor je inkomen.

Extra verdienmodellen

Zoals eerder gezegd is tijd niet goed schaalbaar. Er zitten maar 24 uur in één dag, waarbij je zelf de balans bewaakt tussen werk en jouw vrije tijd. En welke freelancer houdt er nu van om stipt zijn/haar gewerkte uren bij te houden? Is er nog meer mogelijk?

Je kunt gebruikmaken van meerdere verdienmodellen zodat je niet op één paard blijft wedden. Je hebt geïnvesteerd in je kennis. Die is waardevol en biedt je nieuwe kansen. Zet deze kennis ook op andere manieren in om anderen te helpen. Zo kun je kijken naar passieve continue inkomstenstromen (recurring income), die wel schaalbaar zijn zonder daaraan meer tijd te besteden.

  • Start een side project
    Ben je als marketeer goed in bijvoorbeeld affiliate marketing of SEO? Kijk eens naar de mogelijkheid om zelf een vergelijkingswebsite of webshop op te zetten, waarbij je gebruikers helpt om de beste keuze te maken. Je bezit de vaardigheden al om een website met goede vindbaarheid en interessante content op te zetten, waarin je producten of diensten vergelijkt.
  • Maak kennisproducten zoals webinars en cursussen
    Je hebt je kennis en ervaring ontwikkeld. Zet die om in een kennisproduct zoals een cursus of webinar en bied dit vervolgens tegen betaling aan onder de doelgroep. Daarnaast kun je ook overwegen om jezelf als specialist aan te bieden voor coachingstrajecten van minder ervaren concullega’s.
  • Neem een aandeel in een groeiend bedrijf
    Als specialist kun je van meerwaarde zijn voor een groeiend bedrijf. Zet je kennis, ervaring, netwerk, tijd en geld in om een bedrijf verder te laten groeien. Zo kun je jezelf inkopen als partner, wanneer je je specialisme gebruikt voor groei. Er zijn verschillende websites/platformen waarop bedrijven zich (deels) aanbieden voor koop of partnership.Zo kan het lonend zijn om als SEO-specialist aan te haken bij een al bestaande webshop om zo de webshop verder uit te bouwen met jouw kennis. Dit bespaart je veel aanlooptijd en pril ontwikkelingswerk, al is dit uiteraard niet gratis.
  • Verdien op klussen via commissie-/referralbasis
    Word je door een opdrachtgever gevraagd voor een opdracht, maar heb je zelf geen tijd of de expertise om de klus op te pakken? Weet je iemand in je netwerk die dit wel kan? Geef de opdracht dan door aan jouw netwerkconnectie.Wanneer je hier een kleine commissie van bijvoorbeeld 5% of 10% voor vraagt, dan verdien je zelf zonder dat je voor de opdrachtgever werkt, terwijl je een andere freelancer aan een klus en de opdrachtgever aan een goede freelancer helpt. Wederkerigheid mét beloning.
Tags: Freelance Jobs - Freelance Opdrachten - Freelancer - Freelancer Worden - Freelancers - Ondernemen

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten