Duurzame samenwerkingen met freelancers beginnen? Zó bouw je freelance pools: Deel 2/6

Jellow

De freelance funnel is een plan van zes simpele stappen waarmee managers binnen een organisatie zelf een optimaal inhuurproces voor freelancers kunnen inrichten. In deze serie hebben we al uitgelegd hoe je de ideale landingspagina creëert voor freelancers: een freelancen-bij-pagina. Nu gaan we in op de tweede stap voor de ideale freelance funnel. Werk aan freelance pools voor een duurzame relatie met de freelancer.

De juiste kandidaat vinden is tijdrovend

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt flink getrokken aan goede specialisten. Ook aan freelancers. Daarom stijgt het aantal freelancers in al jaren achtereen. Waar zou jij op dit moment beginnen wanneer je op zoek bent naar een freelance of interim specialist? Bijvoorbeeld wanneer je een interim opdracht beschikbaar hebt of tijdelijke expertise nodig hebt in je marketing/communicatie/e-commerce team.

Misschien gebruik je wel één van de volgende insteken:

  • Ik stuur wel een berichtje naar een paar freelancers die ik ken.
  • Ik vraag mijn eigen netwerk of zij toevallig een goede freelancer kennen
  • Ik plaats mijn freelance opdracht direct op social media
  • Misschien is een recruitment bureau inhuren een goed idee?

Voordat je de juiste freelancer zo vindt, gaat er meestal veel tijd voorbij, zonder garantie op resultaat. Daarnaast moet je maar afwachten of je goed in kunt schatten of de aangeboden freelancer wel past bij jouw opdracht. Opportunisme in een zoektocht is goed, maar biedt geen garantie op een goede match of een goed resultaat.

Freelancers binden na een succesvolle samenwerking

Tegenwoordig zien we dan ook dat meer bedrijven zich richten op de opbouw van een flexibele schil of een freelance pool. Zo hebben opdrachtgevers altijd een actuele pool van freelancers waar zij in het verleden succesvol mee samengewerkt hebben en/of waar zij in de toekomst mee willen samenwerken. Met deze pool verliezen opdrachtgevers hun freelancers niet uit het oog. Opdrachtgevers kunnen daarnaast een opdracht eenvoudig delen of direct contact opnemen met de freelancers in hun eigen pool. Zo komt een freelance samenwerking sneller en effectiever tot stand.

 

 

De voordelen voor de freelancer

Als je als freelancer onderdeel bent van een freelance pool bij een opdrachtgever kun je eerder gevonden worden door de desbetreffende opdrachtgever. Het goed onderhouden van je profiel en het delen van je resultaten van eerdere opdrachten is hierbij belangrijk. Dit geeft je een streepje voor bij mogelijke toekomstige projecten. Doordat je al bekend bent met de werkwijze van de opdrachtgever ben je bovendien sneller inzetbaar en effectief. Vooral bij urgente opdrachten lever je dan eerder resultaat.

Opdrachtgevers kunnen op verschillende manieren hun pool opbouwen. Dit doen zij door het delen van een uitnodigingslink met freelance kennissen, hun LinkedIn-netwerk, door open invitatie of door gebruik te maken van externe tooling zoals een freelance platform.

Download de checklist

We hebben de vereisten voor de ideale freelance funnel in een handige checklist geplaatst. Stuk voor stuk tips en aansporingen die ervoor zorgen dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor freelancers. Download de checklist De ideale freelance funnel

Hoe bouw je zelf een freelance pool

Met een freelance pool is er één plek in de organisatie waar inhurende opdrachtgevers toegang hebben tot alle interims en freelancers. Dat begint met de juiste techniek en software.

De volgende stap is heel eenvoudig: maak de freelance pool goed zichtbaar op meerdere kanalen of nog beter: promoot de pool actief. Lars Evers (Jellow): “Plaats een oproepje op de werken-bij-pagina van je website met een link voor freelancers om zich aan te melden. Je wilt niet weten hoeveel freelancers op die pagina komen en vervolgens onverrichter zake weer vertrekken omdat er niks voor ze is ingericht. Vraag vervolgens aan inhurende managers of personeel wie ze kennen of onlangs hebben ingehuurd. Die mensen kun je alvast in je pool opnemen.”

Zet de stap naar een freelance pool

To do:

  • Begin direct, wacht niet tot het moment dat je freelancers nodig hebt.
  • Zorg voor ondersteunende software die past bij het opbouwen van de pool.
  • Betrek je collega’s bij de opbouw: zij hebben veel kennis én veel kennissen.
  • Zet een link naar de pool op de werken-bij-pagina of op social media.
  • In deze tijd eenvoudiger dan ooit: nodig ook je freelancers uit voor een online sessie of workshop. Zo hou je ze betrokken en up-to-date en hebben ze zin om die opdracht te doen op het moment dat je ze nodig hebt.
  • Maak iemand in de organisatie verantwoordelijk om het aan te jagen.

Don’t do:

  • Denken dat een freelance pool in een keer al je problemen oplost. Het moet kunnen groeien.
  • Bang zijn dat je collega’s slechte profielen toevoegen. Ook zij werken graag met goede collega’s.
  • Bang zijn om je netwerk te delen met andere bedrijven.
  • Wel een pool opbouwen maar niet onderhouden.
  • Vergeten dat flexibele krachten ook onderdeel zijn van het team. Ze zijn misschien niet continu voor je aan het werk, maar ze zijn wel oproepbaar.
  • Alleen communiceren over opdrachten. Je hoeft freelancers echt niet iedere week een mailtje te sturen, maar hij of zij vindt het ook leuk om te horen hoe het gaat met je bedrijf of om op speciale dag een kaart te ontvangen.

 

Tags: Freelancer - Opdrachtgever

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten